O mașină care să consume cât mai puțin dar care să nu sacrifice prea mult din confortul, practicalitatea, siguranța cu care ne-am obișnuit este idealul fiecăruia, având în vedere că prețurile la carburanți cresc în continuu, și acest trend se va păstra și în viitor.
Probabil mașinile cu propulsie electrică sunt viitorul pe termen lung, dar după cum stă treaba acum cu bateriile (trebuie reîncărcate cel puțin 8 ore) și problemele de autonomie (limitată) - poate îți poți permite să ai două mașini - una pentru oraș și una pentru călătoriile mai lungi. Sau poate nu. Mai există o variantă. Există o singură mașină care poate fi, pe cât de eficiență în consumul de carburant, pe atât de practică și la costuri de achiziție și întreținere rezonabile. Mașina hibridă.
Toyota Auris HSD este al doilea model cu propulsie hibridă, după Prius, din gama producătorului japonez pentru clienții din Europa, dar este prima mașină bazată pe o versiune clasică, cu motor cu ardere internă. Auris HSD nu a fost dezvoltată ca mașină exclusiv hibridă ci are la bază platforma care pune la dispoziție clienților și motoare pe benzină și diesel. De aici au rezultat costuri mai reduse de producție și astfel un preț final rezonabil.
Exterior și interior
Față de un
Auris "normal", modelul hibrid nu iese prea mult în evidență, având doar o gardă la sol mai joasă, și câteva modificări de design ale spoilerului frontal, pentru o aerodinamică mai bună. Auris HSD trece aproape neobservată în trafic, fiind o mașină normală, pe care doar un ochi de cunoscător ar putea-o remarca.
În interior are însă câteva detalii și facilități distinctive. La Toyota albastru înseamnă „verde”, așa că ceasurile de bord au un contur și fundal albastru. Se remarcă lipsa turometrului însă pe parcurs îți dai seama că informațiile inutile pur și simplu nu-și au locul în Auris HSD. În stânga se află un cadran ce indică modul tău de condus (cu încărcarea bateriilor, condus ecologic sau condus puternic, sportiv). Pe cadranul cu vitezometrul sunt afișate și informațiile computerului de bord, cu o animație a sistemului de funcționare a sistemului hibrid, consum instant, mediu, etc.
Pe consola centrală, în partea superioară se regăsesc controalele clasice ale sistemului audio (radio CD cu MP3 și 6 difuzoare), sistemului de climatizare. În partea inferioară se află butonul de parcare electronică (cum ar fi mașina oprită și „băgată în viteză”) și levierul transmisie E-CVT plus trei butoane pentru 3 modul de condus: EV, ECO și Power. Există de asemenea și un levier clasic pentru frâna de mână.
În interior există spațiu suficient pentru cinci pasageri, fiecare având suficient spațiu pentru picioare și pentru cap. Portbagajul (279 litri față de 350 litri la modelul obișnuit) a avut însă cel mai mult de suferit, datorită amplasării bateriilor sub bancheta spate și a sistemului de suspensii speciale, cu design super-compact.
Motor și transmisie
Toyota Auris HSD are același sistem de propulsie hibridă ca și Prius, format dintr-un motor pe benzină de 1.8 litri VVT-i ce dezvoltă 99 CP la 5.200 rpm și 142 Nm la 4.000 rpm alături de un motor electric de 60 kW/80 CP și 207 Nm. Unitatea electrică este pusă în funcțiune de energia electrică stocată în pachetul de baterii amplasat sub bancheta spate.
Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată, E-CVT (Electric Continuously Variable Transmission), foarte compactă, eficientă și confortabilă, mai ales în traficul urban.
În trafic
Urcat la volan ai la dispoziție un buton pentru pornire, Auris HSD având sistem de pornire fără cheie. Ții apăsată frâna și apeși START. Nu se aude nimic, nici un zgomot nicio vibrație venită din compartimentul motor. Panoul de instrumente prinde viață și îți arată informațiile necesare. Având bateria cel puțin pe jumătate încărcată, Auris HSD pleacă de pe loc doar cu ajutorul motorului electric ce aproape că nici nu se aude. Cei cu urechea mai fină vor simți doar un șuierat ușor și dacă nu apeși prea tare accelerația, poți merge în modul electric până la 2 km (cu bateria plină) și până la o viteză maximă de 50 km/h.
Cu Auris HSD am avut o revelație în traficul din oraș. Până acum eram obișnuit să „alerg” între semafoare, deja știam pe ruta pe care circul de obicei cât timp stă fiecare semafor pe verde și ce viteză trebuie să am (puțin peste cea legală) pentru a le prinde pe toate. Cu Auris HSD poți merge liniștit, în modul ECO, cel implicit activat la pornirea mașinii, știind că nu are rost se te grăbești. Dacă se face roșu oricum mașina oprește motorul pe benzină, în caz că era activat iar consumul este zero. Dacă nu apeși prea tare accelerația, poți merge lejer doar cu ajutorul electricității, bateria încărcându-se la decelerare și frânare.
Am parcurs aproape 100 de km în oraș cu modul ECO și nu am simțit niciodată nevoia de mai mult. Chiar dacă pedala de accelerație este moale, condusul este lin, dacă ai nevoie de mai multă putere pur și simplu apeși pedala mai ferm - aproape instant motorul pe benzină - dacă nu era activ - intră în funcțiune la o turație înaltă pentru a oferi cuplul maxim necesar și astfel poți depăși sau pleca de pe loc în deplină siguranță și fără nicio teamă.
Totuși, Toyota Auris HSD are și un mod de condus numit Power. Prin activarea acestuia, pedala de accelerație devine mai sensibilă, mașina răspunde mai prompt la comenzi. Șoferul primește puterea maximă furnizată de sistemul hibrid și poate conduce într-un mod cât mai sportiv.
Modul EV (Electric Vehicle) este ideal când ajungi în cartierul unde locuiești și cauți un loc de parcare. Apeși butonul aferent și pur și simplu simți că plutești. Atenție însă la cei din jur: mașina nu face aproape nici un zgomot, așa că este foarte ușor să lovești pe cineva neatent.
Tot la categoria
În trafic, trebuie să dau totuși un minus lui Auris HSD pentru suspensii, care au fost puțin cam tari pentru gustul meu, mai ales că străzile de la noi sunt așa cum sunt (pline de denivelări, gropi, etc).
Consum
Toyota Auris HSD are un consum oficial de 3,8 litri benzină/100 km, atât în oraș cât și în afara orașului. Eu la drive test am reușit un consum de 4,2 litri/100 km în condițiile în care am mers normal, aproape 100 km prin oraș, cu aerul condiționat deschis și poate ceva mai ușor decât de obicei, dar nu consumul cel mai mic a fost principalul țel. Cu siguranță se poate obține și un consum mai mic la fel cum sigur-sigur se obține unul mai mare dacă se conduce sportiv, cu accelerații bruște și viteze mari.
Însă este important că această mașină îți permite acest lucru. Poți merge lin prin oraș, fără să încurci traficul, la un consum minim, dar poți merge și tare, având la dispoziție cei 130 CP dar tot cu cel mai mic consum de pe piață. Numai astfel, cred eu, poți scăpa cu adevărat de "pompa cea rea" ... (ați văzut
reclama, nu?)
Siguranță
Ca orice altă mașină Toyota, Auris HSD pune pe primul plan siguranța pasagerilor săi, oferind în dotarea standard nivelul maxim de siguranță din clasa sa: 7 airbaguri, inclusiv pentru genunchii șoferului, ABS & EBD & BA, sistem de control al stabilității (VSC), sistem electronic de control al tracțiunii (TRC), sistem de asistență la pornirea în rampă ( HAC), sistem de frânare asistat electronic, sistem de diminuare a leziunilor în caz de impact din spate (WIL), etc. În plus, pentru o parcare sigură, Auris HSD are o cameră video pentru mersul cu spatele, iar imaginile sunt afișate pe oglinda interioară cu vizualizare în oglinda retrovizoare electrocromatică.
Preț și valoare
În România,
Toyota Auris HSD este disponibilă într-o singură versiune de echipare, Sol, dar după cum am văzut foarte cuprinzătoare și completă. Modelul costă 19.516 euro fără TVA sau 24.200 euro cu TVA inclus. Dacă este achiziționat prin Programul Rabla, Toyota Auris HSD are un preț final de 21.500 Euro (cu 3 tichete incluse). Fiind un model cu propulsie hibridă clienții nu vor plăti nici taxă de primă înmatriculare (taxă auto de poluare).
Ministrul Mediului a anunțat recent că
mașinile electrice și hibride vor fi stimulate cu bonusuri speciale. Astfel, clienții unui Toyota Auris HSD ar putea primi o reducere de încă 1.800 Euro din prețul final al mașinii.
Iată deci că o mașină hibridă nu mai este o ciudățenie, un moft sau un simplu mod de susținere a protecției mediului, ci poate fi o alternativă viabilă la o mașină cu motor pe benzină sau diesel, iar pe termen mediu se pare că este chiar singura alternativă.