"Linia de start este poziționată la o altitudine de aproape 2.900 de metri, finișul fiind chiar la 4.300 de metri deasupra mării. Presiunea scăzută a aerului de la astfel de altitudini înseamnă că automobilul se deplasează în condiții aerodinamice diferite față de cele de pe pistele de curse situate la mică altitudine," explică François-Xavier Demaison, Directorul Tehnic al Volkswagen Motorsport, principalul responsabil pentru dezvoltarea I.D. R Pikes Peak, în calitatea de manager de proiect. Regulile relativ deschise le-au acordat inginerilor mult mai multă libertate pentru a concepe șasiul și partea din spate a modelului I.D. R Pikes Peak, decât alte competiții.
Pe parcursul drumului virajat, cu o lungime de 19,99 kilometri, către vârful Pikes Peak, de lângă Colorado Springs (SUA), a fost atinsă o viteză maximă de circa 240 km/h, ceea ce este relativ puțin pentru un prototip de talia modelului I.D. R Pikes Peak, care ar pute atinge teoretic viteze mult mai mari. "De aceea, ne-am concentrat mai ales asupra atingerii unor viteze optime în viraje. Întregul șasiu este astfel conceput încât să genereze o apăsare aerodinamică cât mai mare, fără a determina o rezistență prea mare a aerului la înaintare," a spus Demaison, rezumând sarcinile cu care au fost confruntați membrii echipei sale.
Rezultatul vizual cel mai marcant al acestei strategii este aripa spate supradimensionată a modelului I.D. R Pikes Peak. "Altitudinile de pe Pikes Peak înseamnă că aerul prin care trece mașina este cu, în medie, 35% mai rarefiat. Drept urmare, pierdem 35% din apăsarea aerodinamică față de cursele desfășurate la nivelul mării. Aripa enormă din spate ne permite să compensăm o parte a acestei pierderi," explică Willy Rampf, consilier tehnic al proiectului, cu experiență de mulți ani în Formula 1. "Dezvoltările noastre aerodinamice ne permit să obținem o apăsare aerodinamică maximă mai mare decât greutatea mașinii pe parcursul urcării."
Volkswagen Motorsport a utilizat un model la scară (1:2) pentru a testa diferite variante ale modelului Pikes Peak în tunelul aerodinamic. Detaliile finale au fost apoi instalate pe un șasiu de dimensiuni reale, la centrul de dezvoltare al mărcii Porsche din Weissach. "A fost extrem de util să putem utiliza resurse din cadrul grupului," a confirmat Demaison.
Multe componente noi au fost produse rapid, folosind o imprimantă 3D. "Am realizat circa 2.000 de componente cu imprimanta. Astfel, am putut economisi mult timp," a spus Dr. Hervé Dechipre, care în calitate de inginer al Volkswagen Motorsport, este responsabil pentru aspectele aerodinamice ale modelului I.D. R Pikes Peak.
Motorul electric al modelului I.D. R Pikes Peak trebuie răcit în manieră eficientă. Dar necesarul de aer proaspăt este totuși mult mai mic decât la motoarele cu ardere. De asemenea, nu este nevoie ca aerul de răcire din afară să fie direcționat spre motoarele electrice, care împreună generează 500 kW (680 CP). Astfel am putut reduce dimensiunile prizelor de aer din șasiu, care reprezintă întotdeauna dezavantaje enorme pentru caracteristicile aerodinamice ale unui automobil. În schimb, aerul rarefiat de la altitudinea aceasta mare are un efect negativ asupra eficienței răcirii.
Softul de simulare pus la dispoziție de partenerul tehnic ANSYS a fost utilizat pentru a calcula compromisul ideal. "Nu am putut rezolva acest aspect doar cu datele din tunelul aerodinamic, unde, de exemplu, nu poate fi generat aerul rarefiat," a spus Demaison. "Simularea ne-a ajutat mult să putem calcula dimensiunile necesare pentru sistemul de răcire."
Apoi, rezultatele fazei de dezvoltare au fost optimizate în detaliu în faze intense de testare. Primul test pe ruta originală din SUA este planificat pentru finele lunii mai. Pilotul Romain Dumas și echipa Volkswagen Motorsport vor începe apoi faza finală a pregătirilor lor pentru raliul "Pikes Peak International Hill Climb 2018", care va avea loc în 24 iunie. Obiectivul este de a depăși recordul pentru prototipuri electrice, care momentan este de 8.57,118 minute.