Este o întrecere permanentă: lupta care se duce între producătorii auto și fotografii spioni. Primii fac tot ce le stă în putere pentru a-și ascunde cele mai recente creații de lumea exterioară cât mai mult timp posibil, iar ceilalți dezvoltă tehnici din ce în ce mai creative pentru a-și surprinde victima motorizată și pentru a face primele fotografii ale unui prototip. Opel dezvoltă de 30 de ani folii de camuflaj și componente artificiale pentru a păcăli spionii din industria auto.
Cea mai recentă creație a echipei de acoperire este utilizată, printre altele, pentru noul Opel Astra: folia de camuflaj „Cube” în alb și negru. Opel speră să păstreze secret designul și interiorul modelului Astra recent dezvoltat, până la publicarea primelor fotografii, în cursul săptămânilor viitoare.
Modelul Astra va fi expus pentru prima dată în curând, în toată splendoarea sa, și își va sărbători premiera mondială la Salonul Auto Internațional de la Frankfurt, în septembrie.
Experții au acordat o atenție deosebită protejării părții frontale cu design nou, a grilei radiatorului cu fulgerul distinctiv Opel și a părții din spate de privirile indiscrete. Dacă expertul în camuflaj Andreas Kubis ar fi avut mână liberă, noul Astra ar fi fost acoperit complet. Dar prototipurile Astra pot fi distorsionate doar până la un anumit nivel, care să le permită inginerilor și piloților de testare să ofere rezultate reale pentru viitorul autovehicul de serie. Și, bineînțeles, un inspector de siguranță TÜV trebuie să aprobe autovehiculul camuflat înainte de a se permite conducerea acestuia pe șosele. Aceasta îl determină pe Kubis să accepte mai ușor unele lucruri, luminile de exemplu.
„Semnalizatoarele de direcție trebuie să fie vizibile din lateral”, explică Kubis. Cu toate acestea, ideal ar fi ca forma farurilor să rămână ascunsă, deoarece este unul dintre factorii de identificare caracteristici pentru fiecare autovehicul Opel.
Kubis, director tehnic certificat, a încercat cu succes să fie cu un pas înaintea fotografilor spioni încă din anul 2012. Efectele 3D ale foliei de camuflaj „Cube”, care a frustrat deja privirile indiscrete în timpul etapei de dezvoltare a modelului Corsa, lasă doar să se întrevadă contururile noului Astra, făcându-le să pară estompate și derutând privitorii. Pentru a acoperi complet un model din clasa compactă, cum este noul Opel Astra, sunt necesare între 60 și 70 de folii. Acestea sunt rezistente la loviturile pietrelor, la temperaturi extreme și radiații UV. Temperaturile între minus 40 de grade și plus 80 de grade Celsius nu sunt o problemă. În definitiv, piloții de testare din Arjeplog, în nordul Suediei, trebuie să utilizeze camuflajul în cele mai dificile condiții meteorologice.
Experții au utilizat în premieră absolută o folie suplimentară pentru camuflarea panoului de instrumente, a consolei centrale și a sistemului de infotainment ale prototipului Astra complet nou. „Materialul este binecunoscut de la laptopuri și telefoane mobile. Previne vederea din lateral a conținutului ecranului”, explică Kubis. Acoperirile din material plastic și adaosul de spumă simulează forma instrumentelor, iar folia de camuflaj poate păcăli și cele mai puternice obiective cu zoom.
De la Fishies, via Wirries și până la Cube: patru generații de folii de camuflaj
„Cube” reprezintă deja a patra generație de folii de camuflaj utilizate de Opel. „Privind retrospectiv, este simplu de văzut modul în care colegii au adaptat tendințele actuale din domeniul construcției de caroserii și le-au transformat într-o filozofie a camuflajului perfect”, a declarat Kubis. La început, ideea era ca marginile cele mai vizibile să fie acoperite și farurile să fie ascunse cu bandă de culoare galbenă și roșie. Dar exigențele impuse camuflajului au crescut în mod constant, pe măsură ce tehnologia aparatelor de fotografiat s-a îmbunătățit. La sfârșitul anilor 80, camuflajul a atins un nou nivel, partea frontală și cea din spate dispărând, de asemenea, sub banda de mascare. „Chiar și geamurile erau acoperite parțial, pentru a le masca liniile caracteristice”, a spus Kubis. Prima folie de camuflaj Opel, cu un model în formă de pești, denumită „Fishies”, a fost utilizată pentru modelul Corsa C în 1999. Atunci era nevoie ca o echipă de până la trei persoane să muncească timp de câteva zile pentru a aplica folia pe autovehicul. Treptat, experții în camuflaj au adăugat la folie componente din material plastic și din spumă, pentru a distorsiona complet aspectul autovehiculului. În cazul modelului „Flimmies”, utilizat printre altele pentru modelul Astra din 2009, timpul necesar pentru acoperirea unui autovehicul a fost redus la două zile. Dar fiecare porțiune trebuia să fie aplicată individual, pentru ca mai târziu să fie necesar să fie îndepărtată printr-o procedură minuțioasă. Tehnologia de imprimare serigrafică utilizată pentru generația a treia, „Wirries”, folosită în perioada 2011 - 2013, asigura reducerea timpului de lucru necesar cu până la o zi. Folia putea fi aplicată într-o singură bucată și îndepărtată dacă era necesar.
Regulă pentru piloții de testare: camuflajul face parte din fișa postului
Opel camuflează interiorul noilor sale autovehicule încă din 2008 și, evident, s-au înregistrat progrese și în acest domeniu. În trecut erau utilizate elemente de acoperire din piele artificială cusute manual, cu Velcro, pentru a acoperi panoul de instrumente și planșa de bord. În prezent, experții utilizează o țesătură tip plasă folosită la rucsacuri, material mult mai ușor, care permite acoperirea separată a fiecărei componente. Duzele de ventilație, frâna de mână și unele butoane importante, cum ar fi butonul pentru luminile de avarie, trebuie să rămână neacoperite în timpul deplasării. Un material laminat special acoperă luneta și geamurile laterale, permițându-i, în același timp, șoferului să vadă în afară. Până în prezent, piloții de testare și inginerii au urmat o regulă simplă, în special la parcarea autovehiculului: acoperă instrumentele și protejează interiorul împotriva privirilor indiscrete.
Camuflajul este bun, dar un truc este și mai bun
Dacă observăm lumea animalelor, constatăm că un camuflaj este bun, dar un truc poate fi și mai bun. Noul ADAM S cu jantele sale atrăgătoare și spoilerul distinctiv a constituit o adevărată provocare pentru Kubis și echipa sa. „Nu am intenționat să facem primul prototip și mai atrăgător. Și acesta este motivul pentru care nu am camuflat modelul ADAM S, ci l-am făcut să pară un autovehicul de antrenament”, a declarat Kubis. Pentru stratagemă au fost utilizate o inscripție „Training șoferi” și niște benzi sport în negru și galben, iar paparazzi și-au pierdut interesul. Bătălia a fost câștigată, cel puțin până la runda următoare.