Viziunea companiei în materie de siguranță este una dintre cele mai ambițioase din industria auto: începând cu anul 2020, nicio persoană nu va mai fi rănită sau ucisă într-o mașină nouă Volvo. Doar tehnologia nu va reuși să elimine complet accidentele, de aceea Volvo Cars își îndreaptă atenția asupra comportamentului șoferilor. Cercetările făcute de Volvo Cars au identificat trei elemente ce reprezintă ”lacune” în procesul de stopare a accidentelor grave, iar viteza excesivă este una dintre cauzele predominante.
”Volvo este lider în materie de siguranță: mereu am fost și mereu vom fi”, afirmă Håkan Samuelsson, Președinte și CEO. ”Datorită cercetărilor noastre, suntem conștienți de zonele ce ridică probleme atunci când vine vorba de a pune capăt rănirilor grave și accidentelor mortale în mașinile noastre. Poate limitarea vitezei maxime nu va rezolva toate problemele, dar merită implementată pentru a putea salva chiar și o singură viață.”
În afara limitării vitezei maxime, compania cercetează modul în care combinația dintre controlul inteligent al vitezei și tehnologia geofencing ar putea pe viitor reduce automat viteza automobilelor în apropierea școlilor și spitalelor.
”Ne dorim să pornim o conversație despre cum producătorii auto au dreptul, sau poate chiar obligația de a implementa tehnologii care să schimbe comportamentul șoferilor și să abordeze subiecte precum: viteza excesivă, intoxicarea sau neatenția”, spune Håkan Samuelsson. ”Nu deținem încă un răspuns ferm pentru aceste topicuri, însă ne putem asuma rolul de lideri și inițiatori ai conceptului”.
Problema cu viteza excesivă este că de la un anumit punct, sistemele de siguranță sau infrastructura inteligentă, nu mai sunt suficiente pentru evitarea rănirilor grave sau a deceselor în caz de accident. De aceea limitările de viteză există pe drumurile publice, viteza excesivă rămânând totuși o cauză importantă a deceselor în trafic.
Milioane de oameni încă primesc amenzi pentru viteză în fiecare an, iar datele privind accidentele rutiere oferite de Administrația Națională de Autostrăzi și de Siguranță a Traficului, arată că 25% din totalul deceselor în trafic din SUA în 2017, se datorează vitezei excesive.
”Oamenii pur și simplu nu recunosc pericolul iminent al vitezei”, spune Jan Ivarsson, unul dintre liderii experți în siguranță ai Volvo Cars. ”Ca ființe umane, toți înțelegem pericolul când vine vorba de șerpi, păianjeni sau înălțimi. Când vine vorba de viteză însă, nu se întâmplă la fel.” explică Jan Ivarsson.
”Oamenii conduc de cele mai multe ori prea repede într-un anumit context de trafic și au o capacitate slabă de adaptare a vitezei în relație cu traficul și propriile abilități de a conduce. E nevoie să susținem comportamentul responsabil al șoferilor și să îi ajutăm pe aceștia să înțeleagă că excesul de viteză este foarte periculos.”
În afară de viteză, celelalte două probleme nerezolvate sunt: intoxicarea și neatenția. Deși este ilegal să conduci sub influența alcoolului sau a drogurilor în cea mai mare parte a lumii, acesta rămâne motivul principal al accidentelor mortale de pe șosele.
Neatenția cauzată de telefoanele mobile sau de alte aspecte care afectează prezența activă în trafic, reprezintă un alt factor care cauzează accidente și decese. Din multe puncte de vedere este la fel de periculos ca atunci când șoferii conduc în stare de ebrietate.
Volvo Cars va prezenta aceste idei legate de abordarea problemelor de intoxicare și neatenție in cadrul unui eveniment deosebit dedicat siguranței în trafic, care va avea loc în Gothenburg, Suedia, pe 20 Martie.