Conceptul motocicletei cu faruri laser, precum și head-up display-ul integrat în cască setează noi standarde în rândul siguranței pe motocicletă și prefigurează o eventuală implementare pe modelele de serie din viitor.
Prototipul BMW K 1600 GTL cu tehnologie laser pentru faruri de la BMW Motorrad
Vezi și fii văzut a fost dintotdeauna una dintre axiomele centrale ale siguranței pe motocicletă, motiv pentru care BMW Motorrad și-a dedicat o bună parte din activitate dezvoltării continue și optimizării sistemelor de iluminat pentru motociclete. De-a lungul timpului, aceasta s-a concretizat în introducerea farurilor adaptive pentru viraje, implementarea luminilor de zi cu tehnologie LED și utilizarea Dynamic Brake Light, sistemul ce variază intensitatea luminii stopului în funcție de viteza de rulare și acționează în mod automat luminile de avarie în cazul frânării de urgență. Nu de puține ori, dezvoltarea noilor tehnologii a beneficiat de sinergia cu automobilele BMW.
În cazul conceptului K 1600 GTL prezentat la CES, blocurile optice cu laser de la BMW Motorrad sunt derivate tehnologic din sistemul de iluminat prezent pe automobilele BMW Group. Tehnologia inovativă cu fascicul laser este disponibilă deja pe modele precum BMW Seria 7 și BMW i8. BMW Motorrad a adaptat această tehnologie – consacrată datorită inovației din spatele acesteia – pentru utilizarea pe motociclete. Blocurile optice cu fascicul laser nu creează doar o lumină foarte apropiată de cea naturală, dar și măresc raza de acțiune a farului, distanța până la care ajunge faza de drum fiind de aproximativ 600 de metri, dublu față de standardul farurilor convenționale. În consecință, siguranța călătoritului pe timp de noapte a crescut semnificativ, atât datorită distanței de iluminare, cât și datorită preciziei conului de lumină. Mai mult, tehnologia laser are o durată de viață foarte mare, datorită design-ului compact și robust, iar construcția acesteia presupune o funcționare fără nevoia de mentenanță.
Incorporarea tehnologiei laser pe motoricleta BMW K 1600 GTL este un test de fezabilitate. BMW Motorrad se află în primele stadii ale testelor de utilizare ale acestui tip de tehnologie pentru vehiculele de serie din viitor.
Pentru moment, această tehnologie este prea costisitoare pentru a fi implementată în producția de serie a motocicletelor. Cu toate astea, pe măsură ce această tehnologie va fi folosită la o scară largă în viitor în industria auto, costurile de implementare vor scădea, iar posibilitatea motocicletelor cu faruri laser ar putea fi validă ca proiect pe termen mediu.
Head-up display integrat în cască: informații utile, întotdeauna la vedere.
În trafic, o fracțiune de secundă sau un moment de neatenție pot pune pilotul într-o situație periculoasă. În 2003, BMW a devenit primul producător auto european care a introdus head-up display-ul ca opțiune pentru automobilele sale.
Head-up display-ul proiectează în câmpul vizual al motociclistului informații necesare cu privire la trafic sau informații despre vehicul, permițând-i acestuia să fie atent la drum. Acest lucru este mult mai important în cazul motocicletelor decât este în cazul automobilelor, pentru că de multe ori cea mai mică distragere a atenției poate duce la situații de trafic critice.
Având ca scop introducerea acestei tehnologii pe motociclete în viitor, un proces de dezvoltare și testare a fost pornit de BMW Motorrad, acest head-up display fiind montat pe o cască BMW Motorrad. Acesta permite proiecția datelor importante într-un mod neintruziv în câmpul vizual al pilotului. Practic, atenția motociclistului este redirecționată de pe instrumentarul de bord către șosea, acolo unde este mai important.
Aspectul și cantitatea de informații ce sunt proiectate pe head-up display pot fi personalizate; în mod ideal, doar informații relevante pentru o deplasare sigură ar trebui afișate permanent pilotului în câmpul vizual.
Informații despre siguranță și confort pentru o experiență emoțională în șaua motocicletei
Informațiile disponibile pentru afișare sunt doar cele relevante pentru siguranța deplasării, spre exemplu date despre starea tehnica a motocicletei, precum presiunea în pneuri, nivelul de ulei, nivelul de carburant, viteza de deplasare și treapta de viteză, limita legală de viteză, recunoașterea semnelor de circulație, plus eventuale atenționări cu privire la pericole din trafic.
Prin intermediul viitoarei comunicări de tip V2V (vehicul-vehicul), va fi posibilă afișarea de informații în timp real, cum ar fi atenționarea cu privire la pericole iminente din trafic.
Mai mult decât atât, head-up display-ul permite și afișarea de informații care să crească gradul de confort al deplasării. Un exemplu este vizualizarea rutei de pe navigație, precum și indicații de-a lungul acesteia.
Casca dotată cu head-up display oferă de asemenea și funcții menite să îmbunătățească aspectul emoțional al deplasării, păstrând nivelul crescut de siguranță. O cameră video montată în interiorul căștii, cu direcția spre înainte, poate să înregistreze traseul parcurs. O a doua cameră, orientată spre înapoi, ar putea funționa în viitor ca o oglindă retrovizoare digitală. Un alt concept poate fi funcția ce permite vizualizarea poziției altor motocicliști dintr-un grup organizat, în orice moment.
Casca este dotată de asemenea și cu un mini-computer și sistem audio. Funcțiile sunt accesate prin controllerul specific BMW Motorrad de pe manșonul stâng al ghidonului. În afara operării camerelor video, acesta face posibilă personalizarea informațiilor afișate pe head-up display.
Tehnologia head-up display poate fi integrată și în căștile BMW Motorrad din prezent, fără a afecta în vreun fel confortul sau siguranța pilotului. Timpul de operare al sistemului este de aproximativ cinci ore, iar alimentarea acestuia se face cu ajutorul a doi acumulatori interschimbabili.
BMW Motorrad intenționează să dezvolte și să implementeze în producția de serie aceasta tehnologie în anii ce urmează, adăugând astfel încă un element de siguranță gamei variate de echipamente disponibile în acest moment.