"Prețul de achiziție rămâne la 57 de milioane de euro pentru cele 72,4% dintre acțiunile pe care statul le deține la Automobile Craiova. După ce vom analiza răspunsul Comisiei Europene, vom discuta poziția instituției europene cu reprezentanții comisiei de privatizare a Automobile Craiova", a spus Crișan.
Comisia Europeană (CE) a solicitat Guvernului să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, sumă care reprezintă, potrivit oficialilor europeni, ajutor de stat ilegal acordat la privatizarea constructorului auto.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a declarat neplăcut surprins de decizia Comisiei, însă a menționat că România nu o va contesta și că ajutorul stat va fi redus cu 27 milioane de euro.
Membrii comisiei de privatizare a Automobile Craiova și reprezentanții Ford vor analiza, luni, decizia Comisiei Europene privind recuperarea unui ajutor de stat ilegal de 27 milioane de euro și vor lua măsurile necesare finalizării tranzacției. "Am luat decizia, împreună cu reprezentanții Ford, să ne întâlnim luni, 3 martie, pentru a analiza decizia CE și care sunt efectele acesteia asupra contractului de vânzare-cumpărare a Automobile Craiova", au declarat pentru MEDIAFAX surse din cadrul comisiei de privatizare. Potrivit acestora, AVAS așteaptă, miercuri sau joi, scrisoarea CE.
Ministrul pentru Relația cu Parlamentul, Mihai Voicu, a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, că penalizarea primită de Ford de la Comisia Europeană este un "preț mic" pentru un proiect de o asemenea anvergură, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Ministrul liberal apreciază că investiția pe care Ford a anunțat-o, de 675 de milioane de euro în linia tehnologică de la Craiova, demonstrează că producătorul american este decis să vină la Fabrica de Automobile. “Ford vine la Craiova. Penalizarea sau reevaluarea, spuneți-i cum vreți, de 27 de milioane de euro este un preț mic pentru un proiect de o asemenea anvergură. Decizia Comisiei Europene (CE) este o chestiune minoră în comparație cu proiectul pe care Ford îl gândește la Craiova”, a afirmat Mihai Voicu.
El a mai spus că joi dimineață se va întâlni cu directorul de dezvoltare strategică al Ford pe Europa, Lyle Watters, și cu reprezentanții instituțiilor care se ocupă cu protecția mediului, la Prefectura Dolj, unde vor fi discutate "chestiuni pur tehnice".
Președintele Camerei Deputaților, Bogdan Olteanu, a declarat, în aceeași conferință de presă, că CE a "binevoit" să dea un răspuns în privința privatizării Automobile Craiova după mai multe luni de așteptare. "CE a binevoit în cele din urmă să facă treaba pentru care o plătim. Anul trecut am plătit 1,1 miliarde de euro și după câteva luni bune de plimbat hârtiile a luat această decizie. Le-a trebuit câteva luni să constate că terenul era mai scump decât a plătit Ford și că mai trebuie să plătească 20 de milioane de euro. Cu această ocazie s-a încheiat și o procedură birocratică greoaie", a afirmat Bogdan Olteanu.
Comisia Europeană (CE) a solicitat Guvernului să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, sumă care reprezintă, potrivit oficialilor europeni, ajutor de stat ilegal la privatizarea constructorului auto cu grupul american Ford. Comisia a finalizat investigația inițiată în octombrie 2007 privind privatizarea Automobile Craiova și a constatat că România a impus o serie de condiții pentru asigurarea unui anumit nivel de producție și ocupare a forței de muncă, acceptând în schimb un preț de vânzare mai redus, se arată într-un comunicat al instituției.
"Realizarea unui nivel mai ridicat de producție și de ocupare a forței de muncă pentru Automobile Craiova prin vânzarea condiționată și, dimpotrivă, obținerea unor venituri mai mici de către statul român reprezintă ajutor de stat. Pentru a evita ca întreprinderile să beneficieze de avantaje neloiale față de concurenți, nu se pot acorda ajutoare decât în condiții stricte. În cazul acestei privatizări nu se aplică niciuna dintre condițiile respective și, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piața comună", se spune în comunicat.
Pentru a elimina denaturarea concurenței provocată de ajutorul ilegal, Guvernul trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, conform sursei citate. Comisarul european pentru Concurență, Neelie Kroes, a declarat în comunicat că impunerea de condiții la o privatizare determină, de regulă, scăderea prețului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândește un avantaj selectiv. "Comisia sprijină dezvoltarea regională, însă acest lucru nu trebuie să ducă la denaturarea concurenței", a spus Kroes.