Vânzările de autoturisme noi au crescut în intervalul ianuarie-octombrie cu 23%, comparativ cu perioada similară din 2006, la 258.224 de unități. După primele zece luni, vânzările Dacia reprezentau 30,2% din total, cu 8,3 puncte procentuale sub nivelul consemnat în perioada corespunzătoare din 2006, când producătorul din Pitești controla 38,5% din piață.
Vânzările Dacia pe piața internă au totalizat 77.991 de autoturisme, în scădere cu 3,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. Chiar și după acest recul, compania controlată de grupul Renault rămâne lider detașat, toate celelalte mărci având cote individuale sub 10%. Exportul a peste jumătate din producție și capacitatea de fabricație sub cerere sunt explicațiile pentru pierderea de teren pe piața internă, potrivit reprezentanților companiei.
"Cererea pentru gama Logan a fost considerabil superioară în acest an, în mod deosebit pe piețele de export. Tot în anul 2007, uzina a avut un program de investiții pentru a crește capacitatea de producție de la 200.000 de unități pe an la 335.000 de autovehicule. Se subînțelege că pe viitor vom avea o capacitate de producție crescută față de 2007, pentru a satisface cererea de pe piața din România, mai ales că de anul viitor gama Logan se va îmbunătăți cu încă un nou-venit", a declarat agenției MEDIAFAX vicepreședintele Dacia, Constantin Stroe.
Pentru anul viitor, Stroe estimează că 64% din producție va fi exportată, iar odată cu creșterea capacității de producție, Dacia va ajunge la un segment de 31-32% din piața internă.
Un declin semnificativ a cunoscut și Daewoo, cu o cotă de piață în coborâre de la 9,4% la 5,6%, ca urmare a scăderii vânzărilor cu 27,5%, la 14.349 de unități. Corespunzător, constructorul din Craiova a picat de pe poziția a doua până pe locul șase în clasamentul vânzărilor. Trendul descendent a fost cauzat de cererea redusă pentru modelul Cielo, precum și de mediatizarea problemelor legate de contractul cu Ford, care va cumpăra fabrica. "Motivul principal a fost cererea slabă pentru modelul Cielo. Un alt motiv a fost campania mediatică care a lansat tot felul de zvonuri în legătură cu contractul cu Ford. Lumea a devenit susceptibilă și i-a scăzut încrederea", a declarat agenției MEDIAFAX Mihai Radu, directorul de vânzări al Daewoo Automobile Craiova.
Pentru a recâștiga segmentul pierdut, compania va derula o serie de campanii publicitare și vizează pentru anul viitor o cotă de piață de 6%. "Pregătim niște campanii publicitare și vom încerca să ne relansăm. De asemenea, sperăm să se remedieze situația cu Ford. Pentru anul viitor cota de 6% va fi una pe care cu greu o vom putea depăși. Noile modele Cielo și Nubira nu vor fi lansate mai devreme de luna iunie, pentru a le alinia la standardele Euro 4", a afirmat Radu.
Dintre mărcile de import, Skoda și Nissan sunt singurele care se găseau sub pozițiile ocupate în octombrie anul trecut. Dacă în cazul mărcii japoneze modificarea este una nesemnificativă - scădere de la 0,8% la 0,7% -, constructorul ceh a pierdut 0,6 puncte, de la 7,9% la 7,3%.
Într-un ritm mai mult sau mai puțin alert, ceilalți constructori au urcat, mărcile germane Opel și Volkswagen având câștigul cel mai evident, de aproape două puncte procentuale. Volkswagen a avansat de pe locul cinci pe trei, vânzările sale reprezentând 7,5% din total, în urcare cu 1,8 puncte. Un ritm apropiat a avut și Opel, cu o creștere de la 4% la 5,9%, corespunzătoare locului cinci, față de șapte anul trecut. Opel a raportat 15.234 de unități comercializate, cu 80% mai multe decât în ianuarie-octombrie 2006, iar Volkswagen a ajuns la 19.249 de autoturisme vândute, în creștere cu 60%.
Elementul determinant care a contribuit la ascensiunea Opel a fost reprezentat de noile modele lansate. "Noile modele, lansate la sfârșitul lui 2006 și pe parcursul acestui an, cum ar fi Antara și Corsa, au avut o contribuție esențială la creșterea cotei de piață. De asemenea, o contribuție importantă au avut-o diversele campanii", a declarat agenției MEDIAFAX Cristian Oltean, directorul de marketing al General Motors România, importatorul general al mărcilor Opel și Chevrolet. El afirmă că, odată cu aducerea de noi modele, importatorul speră să ajungă la 6% din piață.
Reprezentanții Volkswagen arată că un motor pentru impulsionarea vânzărilor a fost și creșterea economică a țării. "Ne-a ajutat mult produsul în sine și creșterea economică a întregii țări. Practic, românii au început să câștige din ce în ce mai bine și au început să își permită să cumpere mașini Volkswagen față de alte modele mai ieftine", a afirmat Matei Albulescu, director pentru această marcă în cadrul importatorului general Porsche România El estimează că marca va urca, în câțiva ani, la o cotă de piață de 10%, evoluție susținută de extinderea rețelei de distribuție cu șapte centre în cursul anului viitor, dar și de lansarea unor noi modele.
"Cota va crește datorită dezvoltării rețelei de dealeri și a ofensivei de produs, prin lansarea unor modele noi. Până în anul 2018 vrem să avem un portofoliu de 30 de modele, față de 17 în prezent", a afirmat Albulescu.
Pentru celelalte mărci, câștigul la nivelul cotei de piață a variat între 0,1 puncte procentuale (BMW, Citroen, Seat și Mercedes) și 1,6 puncte (Chevrolet). La sfârșitul intervalului ianuarie-octombrie, primele zece poziții erau ocupate de către Dacia - 30,2%, Renault - 9,4%, Volkswagen - 7,5%, Skoda - 7,3%, Opel - 5,9%, Daewoo - 5,6%, Ford - 5,1%, Peugeot - 4,6%, Chevrolet - 4,3%, Hyundai - 3,9%.