Ford Europe a salutat astăzi anunțul făcut de Comisia Europeană privind închiderea investigației în procesul de privatizare a Automobile Craiova, având de acum cale liberă în cumpărarea facilităților de producție. Legea ce va ratifica această vânzare-cumpărare este așteptată a fi dată pe data de 4 martie 2008.
„Sunt mulțumit că investigația Comisiei Europene s-a încheiat într-o perioadă așa de scurtă”, a spus John Fleming, CEO al Ford Europe, într-un comunicat de presă. „Am lucrat împreună cu autoritățile române pentru a trimite toate informațiile necesare Comisiei, și pentru a o ajuta să ajungă la o decizie. Nimic nu s-a schimbat în planurile noastre inițiale cu uzina de la Craiova”, a mai spus Fleming. „Scopul nostru este acum să preluăm complet uzina și într-un timp cât mai scurt să o transformăm într-o linie de producție de primă clasă.”
Comisia a finalizat investigația inițiată în octombrie 2007 privind privatizarea Automobile Craiova și a constatat că România a impus o serie de condiții pentru asigurarea unui anumit nivel de producție și ocupare a forței de muncă, acceptând în schimb un preț de vânzare mai redus, se arată într-un comunicat al instituției.
"Realizarea unui nivel mai ridicat de producție și de ocupare a forței de muncă pentru Automobile Craiova prin vânzarea condiționată și, dimpotrivă, obținerea unor venituri mai mici de către statul român reprezintă ajutor de stat. Pentru a evita ca întreprinderile să beneficieze de avantaje neloiale față de concurenți, nu se pot acorda ajutoare decât în condiții stricte. În cazul acestei privatizări nu se aplică niciuna dintre condițiile respective și, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piața comună", se spune în comunicat.
Pentru a elimina denaturarea concurenței provocată de ajutorul ilegal, Guvernul trebuie să recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, conform sursei citate.
Comisarul european pentru Concurență, Neelie Kroes, a declarat în comunicat că impunerea de condiții la o privatizare determină, de regulă, scăderea prețului de vânzare, astfel încât statul pierde venituri, iar activitatea privatizată dobândește un avantaj selectiv.
"Comisia sprijină dezvoltarea regională, însă acest lucru nu trebuie să ducă la denaturarea concurenței", a spus Kroes.
La privatizarea uzinei auto din Craiova, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a impus cumpărătorului să realizeze o producție de minim 200.000 de automobile în al patrulea an de la privatizare, să efectueze o serie de investiții și să-i păstreze pe cei 3.900 de foști angajați ai întreprinderii Automobile Craiova și ai filialei acesteia Daewoo România.
Ford a fost singura companie care a venit cu o ofertă, respectiv un preț de cumpărare de 57 de milioane de euro, și a câștigat licitația.
CE a început o anchetă, întrucât considera că privatizarea Automobile Craiova printr-o licitație condiționată ar fi putut avea drept rezultat scăderea prețului de vânzare, implicând, prin urmare, ajutor de stat.
"Investigația Comisiei a arătat că impunerea condițiilor respective a dus la scăderea prețului de vânzare. Valoarea de piață a participației de 72,4% deținută de statul român din activele industriale de bază, participație cumpărată de Ford, a fost estimată la 84 de milioane de euro. În consecință, prin impunerea unei serii de condiții de altă natură decât economică în ceea ce privește licitația, România a renunțat la venituri în valoare de 27 de milioane de euro", se menționează în comunicat.
Întrucât condițiile respective au asigurat obținerea unui anumit nivel de producție, de ocupare a forței de muncă și de investiții, licitația condiționată a conferit un avantaj economic firmelor Automobile Craiova și Daewoo România, avantaj finanțat din veniturile la care statul a renunțat prin vânzare, conform sursei citate.
Oficialii europeni susțin că acordarea ajutorului nu a fost condiționată de realizarea unui obiectiv de interes comun pentru care se poate autoriza acordarea de ajutoare în UE.