În urmă cu 80 de ani, BMW prezenta publicului internațional modelul BMW R 5 – un concept tehnologic fascinant, ce avea să inspire constructorii de motociclete până la finalul anilor ’50. Având ca punct de plecare modelele de curse de 500 cc din anul 1935, R 5 a fost una din motocicletele sport etalon ale anilor ’30, datorită unui concept nou de cadru, foarte ușor.
BMW R 5 Hommage transpune esența motociclismului în era modernă, combinând design-ul motocicletelor istorice cu elemente de design modern din lumea custom.
“La debutul său, R 5 nu era doar o bijuterie din punct de vedere ingineresc, simplitatea și eleganța liniilor sale, precum și proporțiile siluetei reușind să o evidențieze într-o mare de motociclete. Până în acest moment, R5 rămâne una din cele mai frumoase apariții din istoria BMW Motorrad din punctul meu de vedere,” a declarant Edgar Heinrich, Responsabilul cu Departamentul de Design al BMW Motorrad. “În opinia mea, frumusețea ei unică și fascinantă se datorează simplității design-ului,” a adăugat Ola Stenegard, Responsabilul cu Design-ul Vehiculelor, precum și Director în cadrul Departamentului Heritage al BMW Motorrad. “În ziua de astăzi este extrem de simplu să complici un lucru și extrem de complicat să-l simplifici. Iar BMW R5 reprezintă esența unei motociclete. Obiectivul nostru a fost să transpunem claritatea și estetica elegantă a acelor vremuri într-un design modern – obținând astfel o combinație între old-school și high-tech, adăugând un important factor, al performanței.”
Clasicul întâlnește fenomenul custom
BMW R 5 Hommage demonstrează cât de armonios se îmbină lumile motocicletelor istorice și a celor custom. Nucleul este reprezentat de un motor boxer original, de 500 cc, furnizat de pasionatul de motociclete Sebastian Gutsch. Acest motor, avariat în cadrul unei curse, a fost punctul de plecare în conceperea modelului R 5 Hommage.
În totală armonie cu principiile unei motociclete custom, acest concept a fost proiectat și construit manual. Ronny și Benny Noren au fost cooptați în proiect pentru a construi componente conforme cu standardele și specificațiile echipei de design BMW Motorrad: cei doi frați construiesc motociclete custom de mai bine de 30 de ani.
Nucleu istoric …
Motorul boxer cu doi cilindri, în patru timpi, al R 5-ului a fost un design total nou la momentul prezentării și furniza 24 CP la 5.500 rpm. Acționarea supapelor se făcea prin intermediul a două axe cu came, mobilizate de un lanț de distribuție. Datorită cadrului nou proiectat, construit din țevi ovale îmbinate prin sudură în arc electric, ușorul R 5 atingea o viteză maximă de 135 km/h, fiind aproape la fel de rapid ca modelul R 17, cu al său motor de 750 cc și 33 CP – unul din motivele pentru care acest model era atât de popular în competiții (cazul motorului de la baza conceptului R 5 Hommage, avariat în timpul unei curse). Pentru conceptul R 5 Hommage, numeroase componente, precum chiuloasa și component frontală a motorului au fost construite din blocuri de aluminiu, în conformitate cu schițele vechi, îmbinând tehnologia modernă cu aspectul clasic.
… într-un cadru custom
Doi artiști ai scenei custom pentru motociclete, Ronny și Benny Noren, au fost partenerii perfecți pentru proiectul BMW R 5 Hommage, mai ales în momentul conceperii unei siluete demne de moștenirea istorică a modelului, precum și construcția componentelor lipsă pentru motor și cutia de viteze. Restul componentelor au prins contur în atelierul fraților Noren pe baza schițelor echipei de design BMW Motorrad. Componente precum cadrul, rezervorul de combustibil și aripa spate sunt unice, realizate manual special pentru acest proiect – certificând astfel latura custom a motocicletei. Și cel mai important aspect: toate componentele noi păstrează caracterul purist al originalului R 5.
Eleganță atemporală: proporțiile.
Rezultatul este impresionant: chiar și de la distanță, proporțiile transmit frumusețea atemporală a simplității reduse la strictul necesar – asemeni spiritului modelului R 5 – și aduc această idee în ton cu vremurile noastre. Cadrul și rezervorul de combustibil sunt ecouri ale formelor R 5-ului original, într-o interpretare modernă, mai dinamică. Înclinarea ghidonului este mai accentuată, pentru a-i oferi conceptului R 5 Hommage o prezență mai expresivă, subliniind în același timp apartenența la fenomenul custom. Din punct de vedere al cadrului, focusul a fost pe menținerea design-ului cu țevi ovale, caracteristică aparte a modelului original. Cadrul și rezervorul trasează o linie continua de la ghidon până la butucul roții spate, oferind o notă de eleganță profilului lateral. Aripa spate din oțel, realizată manual, accentuează conceptul minimalist.
O interpretare modernă a detaliilor istorice.
O particularitate aparte a modelului R 5 a fost, la momentul apariției acestuia, furca telescopică – total nouă pentru acele vremuri – cu ale sale capace, sculptate aerodinamic la nivelul farului. BMW R 5 Hommage invocă aceste elemente și le reintepretează într-un stil modern, bazat pe o furcă realizată special. Manetele pentru frână și ambreiaj, acționate de la capătul ghidonului, îmbină trecutul cu tehnologia ridicată la nivel de artă: aceste componente combină look-ul istoric al manetelor poziționate invers cu opțiunile de ajustare ale controalelor moderne.
Măiestrie, rafinament, personalitate: compressor mecanic, evacuări și suspensii.
Magia modelului BMW R 5 constă în proporțiile minimaliste ale motocicletei omagiu. Elementul suprinză al motorului este compresorul mecanic special dezvoltat, care în cazul conceptului R 5 Hommage ridică puterea maximă de la 26 CP la o valoare adaptată vremurilor actuale.
Un sistem de evacuare din oțel, construit de la zero, asigură propulsorului un sunet pe măsura noilor parametri de putere.
Alte detalii contemporane sunt reprezentate de suspensia roții spate, sistemul de frânare modern și butucii roților față și spate. Ultimele două se combină într-o singură unitate funcțională, respectând caracterul minimalist al modelului R 5 Hommage.
Culoare clasică BMW, dar în același timp aspect de motocicletă custom.
BMW R 5 Hommage a fost prezentat într-o schema de colorit clasică, tipică BMW: negru cu dungi fine albe, schemă adaptată stilului contemporan. Suplimentar față e suprafețele finisate opac, așa-numitul effect “smoke finish” aplicat pe rezervor și aripa roții spate permit oțelului de dedesubt să se evidențieze discret. Mai mult de-atât, dungile fine albe sunt acompaniate de finisaje negre pentru rezervor și aripa spate și se îmbină perfect pentru a evidenția stilul custom pur. Motorul și cutia de viteze, cu suprafețe de aluminiu satinat, furnizează cadrul perfect pentru componentele din aluminiu polișat precum chiuloasele cu pliul “R 5” și scutul frontal al motorului. Luciul delicat al aluminiului polișat amintește discret de componente de pe BMW R 5. Imaginea de ansamblu este completată de o șa din piele cusută manual, gravată atent.