Asigurarea RCA-carte verde este o asigurare OBLIGATORIE pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice, din România sau din orice altă țară semnatară a Sistemului Carte verde, având rolul de a suportă daunele produse într-un accident cauzat de deținătorul asigurării – daunele acoperite nefiind limitate la alte autovehicule avariate, ci acoperind orice dauna materială creată, precum și daunele referitoare la vătămări corporale, deces și daune morale.
O asigurare obligatorie prin lege NU TREBUIE SĂ TE OBLIGE LA FALIMENT sau la imposibilitatea de a plăti valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat!
ÎN ROMÂNIA ANULUI 2015 Piața liberă în domeniul RCA NU FUNCȚIONEAZĂ!
Orice investigație a Consiliului Concurenței devine inutilă într-o piață liberă RCA, dar care în scurt timp va intră în blocaj.
Singură investigație necesară ar fi cea a sistemului defectuos de gestiune al pieței de asigurări din ultimii zece ani, care conduce în prezent la blocarea acestei piețe.
LIPSA DE AUTORITATE ȘI DE REGLEMENTARE A “AUTORITĂȚIi” DIN ACEST DOMENIU DIN ULTIMII 8 ANI A ADUS PIAȚĂ RCA ÎN PRAGUL COLAPSULUI!
Dacă în 2013 cotațiile uzuale RCA erau sub 1000Euro/autovehicul de transport mărfuri sau persoane, iar cele excepționale erau de 3000 euro/autovehicul, în 2015 cotațiile uzuale RCA pentru vehiculele de transport mărfuri și persoane au trecut de 3000 de euro/vehicul și au apărut în piață cotații de peste 100.000 de lei RCA/autovehicul!!!! Dacă astăzi cotațiile excepționale au ajuns să egaleze prețul unui camion utilizat, în acest ritm de creștere cu 100% anual, în 5 ani costul RCA va egală prețul unui camion nou de 96.000 Euro, iar cotațiile excepționale vor fi peste orice măsură!
Lipsa de măsuri din partea Guvernului României condamnă industria transporturilor rutiere din România la faliment sau la mutarea activității în țări învecinate cu politici economice responsabile și asumă reducerea contribuției transporturilor rutiere adusă în principal din exportul de servicii, în PIB-ul României, implicit reducerea Produsului Intern Brut, care oricum este ultimul din Uniunea Europeană, raportat la numărul de locuitori.
UNTRR a inițiat un dialog cu autoritatea care gestionează în prezent acest domeniu ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară și cu firme de asigurări în vederea identificării riscurilor care generează cele mai semnificative costuri în RCA/carte verde și care ar putea fi reduse prin acțiuni comune de stimulare a reducerii acestora – detalii pe www.untrr.ro Din păcate în urmă acestor discuții nu a rezultat nicio acțiune concretă care să poată oferi șansă obținerii unor rezultate diferite pe termen mediu și lung, cu atât mai puțin pe termen scurt și imediat.
Atentionam că 1 ianuarie 2016 marchează aplicarea Directivei 2009/138/CE din 2009, cunoscută și sub numele Solvency II – care se va aplică tuturor companiilor de asigurări și reasigurări cu un volum anual de prime de peste 5 milioane euro sau cu rezerve tehnice de peste 25 milioane euro, ceea ce va marca o creștere a tarifelor RCA la valori care vor conduce la o scădere a numărului de asigurați RCA, care va avea că efect o altă majorare, în final asigurarea RCA devenind mai scumpă decât autovehiculul asigurat!!!
În România sunt circa 30.000 de firme de transport mărfuri care operează aproape 150.000 de autovehicule de peste 3,5t transport contra cost și în cont propriu, și peste 4000 de firme de transport călători care operează circa 35.000 de autobuze și autocare de peste 1+8 locuri pentru transport contra cost și în cont propriu, în domeniu lucrând circa 400.000 de angajați.
Imposibilitatea firmelor de transport de plăti aceste sume astronomice pentru RCA va conduce la falimentul firmelor mici de transport rutier și la mutarea în alte țări a firmelor medii și mari de transport rutier din România, și poate conduce la o creștere a RCA pentru cei care supraviețuiesc captivi în sistemul obligatoriu de asigurări RCA/carte verde din România la valori care pot trece de 1000 de Euro pentru un Logan!